Főmenü:
Kooperatív tanulási módszerek
Ablak
4+1 részre osztott lap, az egyes részeket megszámozzuk. (1,2,3,4, a középső rész üresen marad)
A megfelelő számmal ellátott részbe jegyzi fel a csoport azt a véleményt, tulajdonságot, dolgot, tényt, amit 1,2,3, illetve 4 csoporttag gondol. A középső részbe a konszenzussal hozott csoportvélemény kerül.
Add tovább a mozdulatot!
A csoport körben áll.
A csoport egyik tagja mutat egy tetszőleges mozdulatot, amit a többiek utánoznak.
A játék addig tart, amíg mindenki sorra nem kerül.
Azonos -
A párok egymásnak háttal ülnek, nem látják egymást, de beszélgetni tudnak.
A pár mindkét tagja ugyanazt a képet kapja.
A párok felváltva elmondják egymásnak, hogy mit látnak a képen, így próbálják megtalálni, miben tér el a két kép.
Beszélgető-
A diákok a teremben körben ülnek, sorban elmondják, amit a témáról gondolnak.
Beszélő korongok
Minden diák meghatározott számú korongot kap.
Ha valaki hozzá akar szólni, egy korongot le kell tennie az asztal közepére.
Addig senki sem kap újra szót, amíg a csoport minden tagjának a korongja az asztal közepére nem került.
Akinek a korongja elfogyott, nem szólhat többé hozzá.
Csoport-
A csoportok a szóforgó szabályai szerint beszámolnak az adott feladatról, kérdésről.
Csoport-
A csoport minden tagja kérdéseket tesz fel a csoport minden tagjának.
Csoport-
Az egyik diák feltesz egy kérdést.
A csoport többi tagja válaszol.
A kérdező melletti diák ellenőrzi, mindenki számára világos-
Mindenki saját szavaival jegyzi fel a füzetébe a választ.
A következő kérdésnél a szerepek továbbadódnak.
A csoportokban A,B,C,D jelet kapnak a diákok, s a csoportok is nevet vagy számot kapnak.
A tanár vagy a diák feltesz egy kérdést.
A csoport megbeszéli a választ -
Valaki "kihúzza", melyik jelű tanuló, melyik asztalnál válaszol.
Akinek a betűjelét és csoportnevét (számát) kihúzták, megmondja a választ.
A diákok párban dolgoznak. A pár egyik tagja válaszol a feladatra, másikuk figyeli a munkáját, segít és ellenőriz.
Ha nem tudnak a válaszban megegyezni, segítséget kérnek a csoport másik párjától.
A következő feladatnál szerepcsere.
Feladatcsere
Feladatküldés egyik fajtája
A csoport minden tagja kidolgoz egy feladatot.
A csoportok kicserélnek 1-
A megoldás után ellenőrzik egymás munkáját, megbeszélik a vitás
Feladatküldés
Minden diák kidolgoz egy ismétlő kérdést, amelyet felír egy kártyára. A válaszát a kártya másik oldalára írja fel.
A csoportok kicserélik a kártyáikat.
Csoportválasz: Az első diák felolvassa a kérdést, válaszolnak rá, ellenőrzik a kérdést feltevők válaszát, ha nem egyezik, kiegészítik a
kártyán lévő szöveget.
A kártyacsomag továbbküldhető, vagy visszakerülhet a kérdést feltevőkhöz.
Felfedező riporter
A csoportok egy adott feladaton dolgoznak, miközben egyikőjük a többi csoporttól hasznos információt gyűjt.
Fordított szakértői mozaik
A, B, C, D jelek kiosztása a diákoknak a csoportjukon belül.
Minden csoport más-
Összeülnek az azonos betűjelűek, és asztalról asztalra vándorolnak.
Mindig az magyaráz a többieknek, aki az adott plakát készítésében részt vett.
Minden csoport vagy diák megfogalmaz kapcsolatban 2 igaz és 1 hamis állítást.
Az egyik csoport vagy diák felolvassa az állításait, a többi csoport vagy csoporttag megállapodik, melyik a hamis állítás.
A csoportok kijelölt tagja (pl. "A" jelű) az ujjával mutatja a hamis választ számát.
Kupac-
A felvetett problémán mindenki egyénileg elgondolkozik.
Párban is megbeszélik.
A két pár közösen is megvitatja a problémát.
Három megy,egy marad
Minden csoport közös vázlatot vagy tablót készített.
A többi csoport munkájának megismerése úgy, hogy minden csoportból valaki az asztalnál marad, és fogadja a többieket, mutat, magyaráz,
válaszol, míg a csoport másik három tagja a többi asztal között vándorol.
Figyelni kell arra, hogy az asztalnál maradókat egy idő után leváltsák!
Három-
A,B,C,D jelek kiosztása.
"A" tanuló elmondja ismeretét "B" tanulónak, "C" elmondja "D"-
"B" tanuló elmondja ismeretét "A" tanulónak, "D" elmondja "C"-
"A" elmondja a "B"-
"B" elmondja a "A"-
"C" elmondja a "D"-
"D" elmondja a "C"-
Minden csoport megfogalmaz egy állítást
A csoportok eldöntik igaz-
Egy kijelölt betűjelű tanuló ujját le vagy feltartva mutatja a döntésüket.
A diákok csak úgy juthatnak szóhoz, ha saját szavaikkal újra megfogalmazzák azt, amit az előttük szóló mondott.
A csoport egyik tagja megosztja a többiekkel az adott témáról a gondolatait, utána csak olyan csoporttag következhet, aki saját mondandója előtt a saját szavaival a lehető legpontosabban elismétli, amit az előtte szóló mondott.
Képtár-
A csoportok megtekintik a többi csoport munkáját.
Megbeszélik a látottakat és értékelik a munkákat.
Kerekasztal
Szóforgó írásban
A csoport listát készít, körbe adnak egy lapot, amelyre mindenki feljegyzi a gondolatait.
Keresd a helyed!
A teremben előre megnevezett helyeket vagy sarkokat kell kijelölni.
Minden diák kap egy kártyát, amelyen egy szó olvasható, ami valahogyan kapcsolódik a kijelölt sarkokhoz.
A diákok megkeresik a helyüket és odaállnak.
Kétoszlopos következtetés
A tanár két kifejezésre gondol, melyet a diákoknak párhuzamosan kell rákérdezésekkel kitalálniuk.
A csoportok 3-
A tanár 1-
A diákok szabadon mozognak a teremben.
A tanár feltesz egy kérdést, melyre egy bizonyos szám a válasz.
A diákok a válasznak megfelelő létszámú csoportokat alkotnak.
Keveredj, állj párba, beszéld meg!
Minden diák hátára egy lap van feltűzve, melyen egy híres ember vagy valamilyen mű szereplője olvasható, de a diákok nem tudják, kinek a nevét viselik.
Mindenki körbe jár és társainak három kérdést tesz fel, amelyre igen vagy nem lehet a válasz.
Aki kitalálta, kinek a nevét viseli a hátán, a lapot a mellére tűzi, és a többieknek tanácsot adhat a kérdezősködéshez.
Kíváncsi kocka. Dobj egy kérdést!
A, B, C, D jelek kiosztása a csoportokban.
"A"/dob, "B"/kérdez, "C"/válaszol, "D"/ellenőriz.
A következő körben a szerepek továbbadódnak.
Kóborlás a teremben
Megbeszélt jelre a diákok körbe járnak és megnézik társaik munkáját.
Adott jelre visszatérnek a helyükre.
A szóforgó szabályai szerint megbeszélik a látottakat.
Kooperatív mozaik
A csoporttagok egyéni beszámolót készítenek
Szakértői csoportok alakulnak, felkészülnek a tanításra, bemutatásra.
A tanítás, bemutatás után a csoportok új alkotást hoznak létre.
Kooperatív vita
A diákok egy vitás kérdésben véleményt formálnak, állásfoglalást választanak előre megfogalmazott legalább 4 állásfoglalás közül.
Az egy véleményen levők érveket gyűjtenek, felkészülnek a vitára, szószólót választanak.
A négy állásfoglalás képviselői egy asztal négy oldalán helyet foglalnak, mögöttük a támogatóik ülnek.
A szószólók 5-
Minden diák húsz forint értékben játékpénzt kap pl.: 2 db 5 forintost, 3 db 2 forintost, 4 db 1 forintost.
A javaslatokat, választható lehetőségeket jól látható és hozzáférhető helyre kirakjuk.
Mindenkinek legalább két javaslatot kell támogatnia, tetszőleges arányban.
Ha mindenki tett, összeszámoljuk, melyik javaslat kapta a legtöbb "szavazatot".
Körhinta
A csoport egyik tagja a helyén marad, a többiek -
foglalnak helyet.
A helyükön maradók megosztják mondanivalójukat társaikkal.
A vándorlók a következő asztalnál is meghallgatják a társukat.
Négyes-
Négyféle kártya szükséges: kérdező kártya, válaszkártya, ellenőrző kártya, dícsérő/segítő kártya.
A csoporttagok 1-
Elolvassák a kérdező kártyát, melyen az áll, hányadik tag hányadik
A kérdés után mindenki egyénileg gondolkozik.
A válaszkártyán olvasható, hányadik diáknak kell felelnie.
A többiek magukban értékelik a választ.
Az ellenőrző kártyán az áll, hogy hányadik diák vezeti az értékelést.
A dicsérő/segítő kártya azt mutatja meg, ki vezeti ezt a szakaszt.
Páros szóforgó
A diákok csoporton belül párokban beszélik meg gondolataikat.
A csoportbéli párok megbeszélik, milyen azonos gondolatok merültek fel a témában, melyek csak egyiküknél.
Sarkok
Nevezzük el a sarkokat!
A diákok eldöntik, melyik sarkot választják.
A kialakult csoportok megbeszélik a választásukat.
A csoportok ismertetik érveiket a többi csoporttal.
Sorba-
A csoportok egy "képregény" darabjait kapják meg egy borítékban.
Képes felükkel lefelé fordítva az asztal közepére teszik.
Sorban mindenki húz egy képet, így illesztik össze a "képregényt".
Sorba-
Egy képet tetszőleges számú darabra vágunk fel.
A kép darabjait össze-
A csoportok felvágják a lapot a képtöredékekre, és összeillesztik helyesen.
Szakértői mozaik
A,B,C,D jelek kiosztása a csoportban.
Az új ismeretet tartalmazó szöveget négy részre osztjuk. A csoport minden tagja más-
Mindenki egyénileg elolvassa a kapott szöveget.
Azonos betűjelűek összeülnek, megbeszélik az elolvasottakat, és közös
Mindenki a csoportjába visszamegy, és megtanítja a saját feldolgozott anyagát.
Szóforgó
A csoport tagjai sorban, az óramutató járásával egyező irányban, elmondják egymásnak a gondolataikat, egy tag beszédidejét meg lehet határozni.
Szóháló -
A csoport minden tagjának legyen saját színe, amivel a csomagolópapírra dolgozik.
A lap közepére kerüljön fel a téma, és írjanak köré kulcsfogalmakat ill. azokhoz tartozó kifejezéseket. Ezután a szorosan összetartozó kifejezéseket kössék össze egy vonallal.
Találd meg azt, aki...
Akire valami jellemző vagy aki tudja a választ az adott kérdésre.
Minden diáknak saját lapja van, mellyel körbe jár a társai között és megkérdezi tőlük, hogy a papíron szereplő jellemzők valamelyike igaz-
A párok egymásnak háttal ülnek, nem látják egymást, de beszélgetni tudnak.
A pár mindkét tagja ugyan azt a készletet kapja (fakockák vagy síkidomok).
A pár egyik tagja elrendezi a kapott kockákat vagy idomokat, és pontos utasításokat fogalmaz meg a társának, hogy ő előtte is ugyanaz az
elrendezés alakuljon ki.
Trópusi eső
A diákok körbe állnak. A játékvetető elkezdi a mozdulatot, a tőle jobbra álló átveszi a mozdulatot és így egymás után, sorban mindenki átveszi a mozdulatot a szomszédjától. Egészen addig ugyanazt a mozdulatot végzi mindenki, amíg egy újabb mozdulat nem ér hozzá. (Két kéz összedörzsölése, jobb kéz csattint, két kéz csattint, taps, combütögetés, jobb láb dobbant stb.
Mikor az előző mozdulat a körben már valameddig elért, új mozdulatot kezd a játékvezető.
Vakhernyó
A csoporttagok egymás mögött felsorakoznak (csoportonként külön).
Az elöl álló kivételével mindenki becsukott szemmel áll.
Az első -
Egy idő után csere, hogy mindenki megtapasztalhassa mindkét szerepet.
Vakkéz
Az egydimenziós rejtvény változata.
A kihúzott képet a diák nem mutatja meg a többieknek, hanem elmondja, mit lát a képen.
Eldöntik, hogy a leírt kép hányadik lehet a sorban, és még mindig lefelé fordítva leteszik az asztal közepére.
Ha készen vannak, felfordíthatják a képeket és eldöntik, jól dolgoztak-
A diákok a kártyalapok egyik oldalára kérdést, fogalmat vagy ábrát rajzolnak, a másikra a választ, meghatározást írják, ill. az ábra részeit.
A diákoknak páronként 5-
1. Forduló: a kérdező felolvassa a kártya mindkét oldalán lévő szöveget a társának, utána visszakérdezi.
2. Forduló: A kérdező megmutatja a kártyát és felteszi a kérdést, utána
3. Forduló: A kérdező már nem mutatja meg a kártyát, csak a kérdést olvassa fel, és a társa válaszol.
Gyűjtemény:
Kooperatív csoportokról: